Πώς συνδέονται οι διατροφικές διαταραχές και το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών;

Το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών είναι η πιο κοινή ενδοκρινική διαταραχή που εντοπίζεται σε γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας. Εκτός από το ότι προκαλεί αναπαραγωγικά, μεταβολικά και ψυχολογικά προβλήματα, φαίνεται να υπάρχει ισχυρή σύνδεση μεταξύ ΣΠΩ και διατροφικών διαταραχών ή διαταραχής διατροφής.

Αυτό το άρθρο εξετάζει τα συμπτώματα και πώς συνδέεται η πάθηση με τις διατροφικές διαταραχές. Διερευνά επίσης πώς οι κοινές θεραπείες για το PCOS μπορούν να συμβάλουν στην εμφάνιση ή στην επιδείνωση των διατροφικών διαταραχών.

Κοινά συμπτώματα και αξιολόγηση

Παρά το σχετικά υψηλό ποσοστό επιπολασμού του, το PCOS είναι μια από τις πιο φτωχά χρηματοδοτούμενες και ερευνητικές παθήσεις υγείας. Αρχικά γνωστό ως σύνδρομο Stein-Leventhal, αναγνωρίστηκε για πρώτη φορά το 1935. Κάποτε θεωρήθηκε ότι ήταν ένα γυναικολογικό και δερματολογικό πρόβλημα, τώρα αναγνωρίζεται ως πολυσυστηματική διαταραχή.

Δεν έχει θεραπεία και πολλές γυναίκες δεν συνειδητοποιούν ότι το έχουν. Τα κοινά σημεία της πάθησης περιλαμβάνουν τόσο σωματικά όσο και ψυχολογικά συμπτώματα:

• Σωματικά συμπτώματα

• Κοιλιακό φούσκωμα

• Προβλήματα ακμής και δέρματος

• Πόνος στην πλάτη

• Αυξημένες ανδρικές ορμόνες του φύλου και ανωμαλίες του θυρεοειδούς

• Κούραση

• Υψηλή αρτηριακή πίεση, υψηλή χοληστερόλη και αυξημένος κίνδυνος καρδιακών παθήσεων

• Μεγαλύτερο βάρος συνοδευόμενο από κοιλιακό λίπος

• Αυξημένη όρεξη

• Υπογονιμότητα και αυξημένα ποσοστά αποβολών

• Τριχόπτωση ανδρικού τύπου στο κεφάλι και υπερβολική τριχοφυΐα στο πρόσωπο και το σώμα

• Συμπτώματα εμμήνου ρύσεως, όπως ακανόνιστη, κράμπες και έντονη αιμορραγία

• Κύστες ωοθηκών και ενδομητρίωση

• Προδιαβήτης και αντίσταση στην ινσουλίνη

• Ψυχολογικά συμπτώματα

• Ανησυχία

• Κατάθλιψη

• Διατροφικές διαταραχές

• Χαμηλή αυτοεκτίμηση

• Αρνητική εικόνα σώματος

Το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών διαγιγνώσκεται συχνότερα από γιατρό. Ο γιατρός θα αξιολογήσει συνήθως τα εμμηνορροϊκά μοτίβα και το βάρος, την αντίσταση στην ινσουλίνη, τα μοτίβα των μαλλιών και την ακμή. Πραγματοποιούνται εξετάσεις αίματος για τη μέτρηση των επιπέδων ορμονών, της ανοχής στη γλυκόζη, των επιπέδων ινσουλίνης νηστείας και σχετικών δεικτών.

Το PCOS πιστεύεται ότι επηρεάζει έως και το 20% των γυναικών αναπαραγωγικής ηλικίας. Ενώ η έρευνα για τις διατροφικές διαταραχές μεταξύ αυτών με PCOS είναι ελάχιστη, ο επιπολασμός των διατροφικών διαταραχών φαίνεται να είναι υψηλότερος από ό,τι στον γενικό πληθυσμό.

Μια μελέτη ατόμων με ΣΠΩ ανέφερε υψηλό επιπολασμό συνολικών διατροφικών διαταραχών (21%) έναντι του επιπολασμού μεταξύ αυτών χωρίς ΣΠΩ (4%).

Αυτή η μελέτη βρήκε επίσης υψηλό επιπολασμό των ακόλουθων καταστάσεων μεταξύ της κοόρτης PCOS τους:

• Νευρική βουλιμία (6,1%)

• Διαταραχή υπερφαγίας (17,6%)

• Σύνδρομο νυχτερινής διατροφής (12,9%)

Τα άτομα με ΣΠΩ ανέφεραν σημαντικά περισσότερα επεισόδια υπερφαγίας και πιο συχνά επεισόδια καταναγκαστικής άσκησης τον προηγούμενο μήνα από ό,τι οι μάρτυρες.

Στο βιβλίο της, The PCOS Mood Cure, η ψυχολόγος Gretchen Kubacky, η οποία ειδικεύεται στη θεραπεία γυναικών με PCOS, εκτιμά ότι ο επιπολασμός των διατροφικών διαταραχών και της διαταραχής διατροφής μεταξύ εκείνων με PCOS στην πρακτική της είναι κοντά στο 100%.

Η σύνδεση μεταξύ PCOS και διατροφικών διαταραχών

Το PCOS συχνά συνδέεται με υψηλότερα βάρη και προδιάθεση για αύξηση βάρους. Ως αποτέλεσμα, τα άτομα που έχουν PCOS συχνά συμβουλεύονται να κάνουν δίαιτα.

Τα συμπτώματα της κατάθλιψης και η αρνητική εικόνα του σώματος που σχετίζονται με διάφορες πτυχές του PCOS, όπως η υπερβολική τριχοφυΐα στο πρόσωπο ή το υψηλότερο βάρος, μπορούν επίσης να συμβάλουν στην επιθυμία για δίαιτα. Είναι σημαντικό, ωστόσο, να σημειωθεί ότι η δίαιτα είναι ένας καλά εδραιωμένος παράγοντας κινδύνου για την ανάπτυξη μιας διατροφικής διαταραχής.

Οι μελέτες δείχνουν ότι τα άτομα με PCOS χρησιμοποιούν συχνά μια σειρά από στρατηγικές απώλειας βάρους και διαχείρισης βάρους. Οι προσεγγίσεις υγιεινής διατροφής και οι δίαιτες με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη είναι δύο κοινές προσεγγίσεις.

Οι περισσότερες γυναίκες με PCOS έχουν αντίσταση στην ινσουλίνη. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα επίπεδα ινσουλίνης είναι εξαιρετικά υψηλότερα στο PCOS σε σύγκριση με άτομα με διαβήτη τύπου 2. Η ινσουλίνη είναι μια αυξητική ορμόνη, οπότε όταν είναι υψηλό το βάρος ενός ατόμου δεν θα πέσει εκτός αν γίνει κάτι δραστικό.

Οι γυναίκες με PCOS χάνουν βάρος από μεθόδους [ακραίας δίαιτας], ωστόσο το βάρος πάντα επιστρέφει. Ξεκινάει έναν κύκλο δίαιτας-υπερβολής και γεννιέται μια διατροφική διαταραχή.

Θεραπεία για PCOS

Η θεραπεία PCOS είναι συχνά ασυντόνιστη, με διαφορετικούς ειδικούς να εργάζονται για να αντιμετωπίσουν κάθε πτυχή της διαταραχής. Δυστυχώς, αυτή η ασύνδετη προσέγγιση απέχει πολύ από το να είναι ιδανική.

Η θεραπεία συνήθως διευθύνεται από έναν ενδοκρινολόγο, έναν γιατρό που ειδικεύεται στη θεραπεία του ενδοκρινικού συστήματος. Οι γυναικολόγοι εμπλέκονται συνήθως στη θεραπεία του PCOS, ειδικά όταν η γονιμότητα είναι ανησυχητική. Τα άτομα με PCOS μπορεί επίσης να έχουν έναν παθολόγο για γενική ιατρική περίθαλψη που δεν σχετίζεται με το PCOS.

Πολλές από τις θεραπείες που συνιστώνται για το PCOS μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο εμφάνισης διατροφικής διαταραχής.

Αλλαγές τρόπου ζωής

Οι αλλαγές στον τρόπο ζωής είναι συχνά η κύρια σύσταση θεραπείας για το PCOS. Δεδομένου ότι πολλά από τα συμπτώματα της πάθησης σχετίζονται με την αντίσταση στην ινσουλίνη, αυτός είναι ο στόχος των περισσότερων από τις προτεινόμενες θεραπείες.

Συχνά συνιστάται η απώλεια βάρους. Δυστυχώς, αυτή η καθοδήγηση μπορεί απλώς να επιδεινώσει τα προβλήματα και να συμβάλει στη διαταραχή της διατροφής ή στην ανάπτυξη μιας διατροφικής διαταραχής.

Εξαιτίας αυτού, οι γυναίκες με PCOS συχνά λαμβάνουν οδηγίες να περιορίζουν τους υδατάνθρακες (που αναφέρονται επίσης ως άμυλα) για να μειώσουν τη γλυκόζη και την ινσουλίνη. Το πρόβλημα είναι ότι αυτοί οι περιορισμοί συνήθως δεν είναι βιώσιμοι, μπορούν να οδηγήσουν σε αυξημένη ενασχόληση με το φαγητό και να συμβάλλουν στην υπερφαγία.

Μια καλύτερη σύσταση είναι να τρώτε τακτικά ισορροπημένα γεύματα, συμπεριλαμβανομένων επαρκών αμύλων, όλη την ημέρα. Η κατανάλωση αμύλου ως μέρος ενός ισορροπημένου γεύματος που περιλαμβάνει πρωτεΐνες και λίπος προκαλεί την απελευθέρωση γλυκόζης πιο αργά στην κυκλοφορία του αίματος από ό,τι όταν καταναλώνετε μόνο άμυλο. Η διασφάλιση ότι οι υδατάνθρακες συνοδεύονται από πρωτεΐνες και λίπη συμβάλλει στη δημιουργία κορεσμού και σε μικρότερη πιθανότητα υπερφαγίας.

Θεραπεία για PCOS και Διατροφικές Διαταραχές

Δεν υπάρχουν καθιερωμένα ερευνητικά πρωτόκολλα θεραπείας ειδικά για τη συνδυασμένη διάγνωση PCOS και διατροφικών διαταραχών. Στην ιδανική περίπτωση, η θεραπεία διατροφικών διαταραχών περιλαμβάνει μια διεπιστημονική ομάδα που περιλαμβάνει διαιτολόγους, ψυχοθεραπευτές και γιατρούς.

Αυτή η σύσταση έχει ακόμη μεγαλύτερη σημασία στην περίπτωση συνδυασμένης διάγνωσης PCOS και διατροφικής διαταραχής. Δεδομένου του κινδύνου ότι οι παραδοσιακές πρακτικές διαχείρισης βάρους για το PCOS θα επιδεινώσουν μια διατροφική διαταραχή όταν το PCOS συνυπάρχει με μια διατροφική διαταραχή, μια προσέγγιση κατά της δίαιτας είναι ακόμη πιο κρίσιμη.

Πηγή: www.testpap.com

59 views0 comments